Dom i wnetrze

Dobroczynny i szkodliwy wpływ światła

Dobroczynny i szkodliwy wpływ światłaCzłowiek przystosował się do życia w dzień. Noc jest porą, w której większość z nas odpoczywa. Nie od dzisiaj wiadomo, że wpływ światła na organizm ludzki jest ogromny. Światło ma jednak nie tylko wzrokowe oddziaływanie na nasze ciało. Pomaga też regulować biologiczny rytm życia człowieka. Dlaczego tak jest?

Dzień i noc

Cykl naturalnego oświetlenia dla człowieka to 24 godziny, w tym 12 godzin jasności i 12 godzin ciemności. Przez całe życie przyzwyczajamy się do tego rytmu. Wpływa on na nasze samopoczucie, aktywność psychiczną i fizyczną, zdolność do koncentracji, a przede wszystkim działa na umiejętność zasypiania. W takim cyklu ciało człowieka funkcjonuje poprawnie. Jego zmiana może wywołać różne zaburzenia, od bezsenności, przez problemy z koncentracją, osłabienie aktywności etc. Kiedy zaczyna brakować nam regularnego dostępu do światła dziennego albo kiedy ten kontakt jest ograniczony, czujemy się gorzej. Występuje apatia, problemy z motywacją, ogólne osłabienie organizmu. Niedobór światła powoduje, że organizm zaczyna syntezować melatoninę. Ten proces wywołuje zmęczenie. Organizm pozbawiony promieni słonecznych produkuje więcej kortyzolu, czyli hormonu stresu, a także serotoniny, która wywołuje senność. Naturalne światło jest potrzebne do prawidłowego funkcjonowania, tak samo, jak woda i powietrze. Źródłem tego światła jest słońce. Regularne wystawianie się na dobroczynne działanie jego promieni wpływa pozytywnie, ponieważ stymuluje przyswajanie witamin D i E, kwasu askorbinowego i mikroelementów. Z tego względu, po pobycie w miejscu nasłonecznionym, możemy odczuwać poprawę samopoczucia, wzrost energii, polepsza się także przemiana materii i normuje ciśnienie.

Zaburzenie cyklu dobowego

Szkodliwy może być jednak nie tylko niedobór światła, ale także zaburzanie naturalnego cyklu dnia i nocy, poprzez sztuczne oświetlenie. Niekontrolowane sztuczne naświetlanie wywołuje negatywne skutki i złe reakcje organizmu. Przestawienie 12-godzinnego rytmu dnia, poprzez wydłużanie czasu ekspozycji na światło, może doprowadzać do tycia, zwiększać ryzyko wystąpienia raka i innych chorób. Sztuczne światło jest także wabikiem owadów, które roznoszą choroby pasożytnicze. Problemem nie jest jednak sam rodzaj światła, a jego nieumiejętne wykorzystanie. Wyposażając dom, mieszkanie lub miejsce pracy w sztuczne oświetlenie, należy więc pamiętać o używaniu produktów najwyższej jakości. Projektowanie oświetlenia powinno być dostosowane do funkcji każdej przestrzeni, poprawi to zdrowie oraz uchroni przed wieloma chorobami.

Światło w pracy i w domu

W miejscach pracy oświetlenie powinno być naturalne. Wskazane są duże okna, po stronie zachodniej i południowej, które wpuszczać będą jak największą ilość światła słonecznego. Jeśli nie jest to możliwe, należy zainwestować w sztuczne oświetlenie. Odpowiednie światło w biurze to oświetlenie główne i miejscowe. To pierwsze zapewni równomierne doświetlenie całego pomieszczenia, natomiast to drugie uwidoczni poszczególne przedmioty, na których skupiamy swój wzrok.
W domu światło jest niezbędnym elementem wyposażenia wnętrza. Po całym dniu w pracy marzymy o powrocie do komfortowego miejsca, które zapewni spokój i odpoczynek nie tylko nam, ale także naszym zmęczonym oczom. W domu i mieszkaniu spędzamy znaczną część życia, wykonując tam wiele czynności, z tego względu należy odpowiednio zróżnicować rodzaj światła – powinno znaleźć się tyle samo miejsca dla dużych lamp, oświetlających cały pokój, jak i dla drobnych, punktowych lampek, rozjaśniających konkretne miejsca. Delikatne, stłumione światło, jakie dawać mogą ozdobne elementy świetlne, jak cotton ball lights , lub świeczki i światełka ozdobne pomaga się zrelaksować i odprężyć.
Aby nie dopuścić do niedoboru światła i pogorszenia kondycji organizmu należy umiejętnie oświetlać pomieszczenia. Zwłaszcza te, w których spędzamy znaczną część dnia.
Więcej: http://cocoshki.pl/pl/c/COTTON-BALL-LIGHTS/230

Previous ArticleNext Article
benmeirovitz.com http://aahasc.org/nowe-meble-rattanowe-na-tarasie-jakie-wybrac/ alp-link.com